Een elektrische fiets (vermogen ≤ 250 W en snelheid ≤ 25 km/u) beschikt enkel over een trapondersteuning en heeft geen certificaat van overeenstemming. Trapondersteuning betekent dat de motor aandrijfkracht levert als de bestuurder trapt. Als de bestuurder stopt met trappen, gaat de fiets niet meer vooruit.
De nieuwe wetgeving heeft geen betrekking op dit type fietsen. De bestuurder gedraagt zich in het verkeer als een fietser: hij is niet verplicht een helm te dragen, heeft geen rijbewijs nodig en is ook niet verplicht een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Bij AG Insurance is zijn aansprakelijkheid verzekerd via de Top Familiale.
Deze gemotoriseerde fiets, ook L1e-A genoemd, (vermogen ≤ 1000 W en snelheid ≤ 25 km/u) beschikt altijd over trapondersteuning. De fiets kan ook uitgerust zijn met een autonome motor, waardoor men de pedalen niet hoeft te gebruiken.
Inschrijving bij de DIV is niet verplicht voor dit type fiets (noch voor de fietsen met trapondersteuning, of met een autonome motor).
Verzekeringstechnisch geldt het volgende:
Een speed pedelec, ook L1e-B genoemd, (vermogen ≤ 4000 W en snelheid ≤ 45 km/h) is een snelle elektrische fiets waarbij de trapondersteuning niet stopt bij 25 kilometer per uur. Door zelf mee te trappen kunnen snelheden tot 45 kilometer per uur worden behaald.
Inschrijven bij de DIV is verplicht, zowel bij gewone trapondersteuning als bij autonome werking van de motor. De kleine plaat (10 cm x 12 cm) wordt automatisch afgeleverd bij de inschrijving.
Ook hier geldt verzekeringstechnisch het volgende: